Tryghedsskabende foranstaltninger
Tryghedsskabende foranstaltninger er vigtigt for den ældre borger, og mulighed for akut hjælp ved fald eller lignende er af stor vigtighed. Et kaldeapparat er en tryghedsskabende foranstaltning for at modtage hurtig hjælp. Evt. tryghedsalarm i form af en almindelig tyverialarm, når den ældre er ude, og tryghedsalarm når den ældre er hjemme. Man vender tyverialarmen […]
Forebyggelse
Forebyggelse er en vigtig del af samarbejdet i primærsektoren på ældreområdet. Det har til formål, at ældre og syge i så vid udstrækning som muligt kan klare sig selv og blive længst muligt i eget hjem. Forebyggelse af faldulykker er et godt eksempel. Fysio- og ergoterapeuter er ansat til at rådgive om hjemmets indretning. Eksempelvis […]
Palliation i hjemmeplejen
Palliation i hjemmeplejen drejer sig om at lindre de lidelser og problemer, der opstår i den sidste livsfase. Patienter og pårørende stiller, forståeligt og med rette, høje krav om kvalitet, når det drejer sig om behandling af og omsorg for patienter, der er i den sidste livsfase. Tilsyneladende ønsker flere at dø i hjemmet, hvis […]
Medicin administration
Medicinadministration betyder personalets udlevering af medicin til patienten og hjælp med at indtage medicinen samt observation af patienten. En stor del af den ældre befolkning mangler viden og forståelse for medicinens virkning og bivirkninger og kan samtidigt have problemer med koncentrationsbesvær, nedsat hukommelse, konfusion, som fører til både forvekslinger og forglemmelser. Lægen informerer indgående patienten […]
Kommunikation
Kommunikation er vigtig for borgere, der modtager eller skal modtage ydelser efter serviceloven, skal enhver udskrivning fra sygehus være aftalt på forhånd mellem sygehus, kommunen/visitator og hjemmeplejen. Forløbsplanen skal indeholde oplysninger, som er relevante og nødvendige, for at kommunen tidligst muligt kan påbegynde forberedelserne til modtagelse af patienten i hjemmet På mange sygehusafdelinger afholdes udskrivnings-konference, […]
Visitation
Hjemmeplejevisitation foregår som regel ved henvendelse fra medborgeren og dennes pårørende. Det er ikke lægens opgave at vurdere, om omfanget af hjælpen er tilstrækkeligt, men lægen kan være med til at skulle tage stilling til, om det er forsvarligt at den ældre opholder sig i eget hjem. Har en ældre patient været indlagt på sygehus […]
Opgavefordeling
Kommunen har ansvaret for, at en medborger visiteres til den personlige pleje og praktiske hjælp, der er behov for. Efter indførelsen af fritvalgsordningen har kommunen ansat personale til at udføre visitationen. Borgeren kan herefter selv vælge, hvem der skal levere hjælpen – den kommunal hjemmepleje eller godkendt privat firma. Visitationen til hjælp og udførelsen af […]
Hjemmesygeplejerskens opgaver
Hjemmesygeplejerskens opgaver i samarbejdet med den praktiserende læge Er oftest opgaver som: Medicin administration Palliation i hjemmeplejen Forebyggelse Tryghedsskabende foranstaltninger Demensudredning Sårbehandling – skinnebenssår Inkontinens hos mænd Inkontinens hos kvinder
Hjemmeplejens opgaver
Hjemmeplejens opgaver omfatter hjælp til personlig pleje og praktiske opgaver i dit hjem, hvis du pga. nedsat funktionsevne ikke selv magter det. Det er din kommune, der bevilger hjemmehjælp. Du eller dine pårørende (med din accept) kan kontakte den kommunale hjemmeplejes visitationskontor, der behandler ansøgninger om hjemmehjælp Personlig pleje og omsorg Hjælp […]
Handlingsforløb ved mistanke om demens
Handlingsforløb ved mistanke om demens har til formål at kortlægge symptomer på demens, afklare om symptomerne skyldes andre årsager end demens (differentialdiagnoser) samt vurdere det almene helbred. Kilde: Almen praktiserende læge Bjarke Skov Se artikel om: Demens hos ældre i Alderens sygdomme Læs mere: Viden om demens. Til patienter og pårørende Nationalt Videnscenter for Demens […]